Få tjek på dine dæk
Dæk skal have mindst 1,6 mm mønster, bedømt ved at mønsteret er ”højere” end slidindikatoren, som er 1,6 mm over bunden af mønsteret.
Dæk skal være hele og ubeskadigede, retningsbestemte dæk skal være monteret korrekt – dvs. pilene på dækkets side skal pege i dækkets normale kørselsretning.
Dæk skal være pumpet op til det af bilfabrikanten bestemte tryk, som findes i dørfalsen ved venstre fordør. Til prøven kan du bedømme, at dækkene ikke ser flade ud.
Bilen skal være forsynet med samme type dæk på alle hjul, dvs. radialdæk eller diagonaldæk (skolebilen har radialdæk), der skelnes også mellem almindeligt dæk (uden »M+S«-mærkning) og terræn- og vinterdæk (med »M+S«-mærkning).
Støddæmpere
Kontrolleres for baghjulenes vedkommende ved at åbne bagklappen og trykke hårdt på kanten af bagagerummet, og for forhjulenes vedkommende ved at åbne hhv. venstre og højre fordør og træde hårdt på trinbrættet. Bilen skal falde til ro med det samme og må ikke stå og hoppe. Hvis bilen ikke straks falder til ro, har støddæmperne mistet deres virkning, og hjulenes vejgreb er blevet mindre.
Bremser
Fodbremsen (driftbremsen) må højst kunne trædes halvt ned mod gulvtæppet. Hvis foden derefter stadig presser hårdt på bremsepedalen, må den ikke synke. Bremsepedalen skal have en skridsikker trædeflade. Husk at løsne parkeringsbremsen (håndbremsen) helt inden du kører. Hvis den ikke er løsnet helt, vil det røde (P) stadig lyse i instrumentbrættet.
Vakuumforstærkeren (bremseforstærkeren) kontrolleres på følgende måde:
- Med slukket motor trædes der hårdt på bremsepedalen 5 gange.
- Bremsepedalen holdes derefter nedtrådt (kan ikke længere trædes så langt ned).
- Motoren startes, hvorefter bremsepedalen vil synke en smule.
- Meddel den sagkyndige, at vakuumforstærkeren virker.
Kan ikke kontrolleres på Teslaen, der har en elektrisk bremseforstærker, som altid er aktiv.
Styretøj
Når bilen kører, skal rattet kunne drejes fra side til side uden mislyde og uden stor eller stødende modstand.
Skolebilen må ikke have ratslør, dvs. at hjulene straks skal følge rattets bevægelser. Dette kontrolleres på følgende måde:
- Start motoren. Stil hjulene i ligeudstilling (det er der, hvor styretøjet er mest slidt).
- Vær sikker på, at bilen er i frigear. Løft koblingen.
- Stil dig på jorden i døråbningen, og drej rattet 0,5 cm fra side til side. Du skal nu kunne se, at forreste venstre fælg bevæger sig samtidigt med rattet. Bed den sagkyndige om at lave de samme bevægelser med rattet, og se selv efter, om forreste højre fælg bevæger sig.
Horn
Start bilen. Tryk midt på rattet. Hornet skal have en klar konstant tone – dvs. må fx ikke spille en melodi.
Lygter og reflekser
Til køreprøven må den sagkyndige bede dig om at kontrollere lygter, der skal være på bilen (påbudte lygter). Generelt gælder, at alle lygter skal være hele, rene og virke. Lygter i et lygtepar (fx nærlys) skal have samme farve og lysstyrke. Når du skal kontrollere lyset på bilen, skal du starte bilen. Du skal huske at gå ud og kontrollere, at lygterne virker.